TSHD Middelburg: voor brede inzetbaarheid

De TSHD Middelburg is omgebouwd van een groot stuk staal naar een multifunctionele sleephopperzuiger. Controlin assisteerde bij dit interessante en energieke project.

De huizen waarin we wonen, de kantoren waarin we werken, de wegen waarop we rijden; het zijn een paar simpele, maar doeltreffende voorbeelden van alledaagse zaken waarbij zand als grondstof een essentiële rol speelt. Voor de winning van zand zijn speciale schepen nodig. Deze schepen worden ook wel zandzuigers, sleephopperzuigers of TSHD’s genoemd. De TSHD Middelburg, met een lengte van 90 meter en een breedte van 14.50 meter, is zo’n schip. De Middelburg was tot eind 2017 een casco dat 10 jaar had stilgelegen na een faillissement van de toenmalige eigenaar. Inmiddels is het schip omgebouwd van een groot stuk staal naar de multifunctionele sleephopperzuiger die het nu is.

Brede inzetbaarheid van de TSHD

In de beginfase van het project heeft de huidige eigenaar van het schip, Van Ouwerkerk BV, Hoogendijk Electric ingeschakeld. Dit om de elektrische installatie aan te leggen voor deze sleephopperzuiger. Het vraagstuk van Van Ouwerkerk voor de TSHD Middelburg was een brede inzetbaarheid op het gebied van meerdere disciplines. Directeur van Hoogendijk Electric, Kees Hoogendijk, hierover: ‘We hebben met Van Ouwerkerk gesproken over de invulling van het schip, wat het moest gaan doen en wat er voor vermogen in zou komen. Bleek dat we toch wel de mogelijkheid zagen om ook de hoofdmotor als energiebron te kunnen gaan gebruiken voor het elektriciteitsnet.’ Naar aanleiding van deze bevindingen besloot Hoogendijk contact op te nemen met Controlin voor een samenwerking op dit project.

Samen kom je tot de beste oplossing

Kees Hoogendijk over deze keuze: ‘Controlin is sinds de start van onze samenwerking één van de belangrijkste toeleveranciers van componenten als paneelmeters, synchronisatie-units, stroomtransformatoren, shunts, kilowattuurmeters en meetwaardeomvormers. Tegenwoordig is Controlin ook onze leverancier als het gaat om generatorbesturingen inclusief software én technische ondersteuning vanuit de support-afdeling. Voor elk project is het natuurlijk weer aan onszelf om te kijken hoe we de producten en diensten van onze leveranciers toe kunnen passen voor onze klanten. De wens van onze klanten laten wij daarom ook altijd meespelen. Zoals voor eerdere projecten al gold, bleken er ook voor het project van de TSHD Middelburg veel raakvlakken waarbij dit alles matcht met elkaar. Al doende kwamen we met één van de technische mannen van Controlin tot de oplossing om de as-generator, voorzien van een controller, parallel te laten draaien en een vermogensverdeling te maken met de overige generatoren.’

Support om op te bouwen

De technische man waar Kees Hoogendijk het over heeft is Wim. Hij is één van de technische mannen uit het vijfkoppige supportteam van Controlin. Door de jarenlange ervaring, met name op het gebied van ComAp-producten, was het voor hen dan ook geen probleem om ook voor dit project de juiste oplossing te ontwikkelen. Een klantspecifieke oplossing die grotendeels bestaat uit ComAp-producten en in meerdere opzichten voor efficiëntie zorgt. Zo helpt de gebruiksvriendelijke software de eindgebruiker stapsgewijs eenvoudig verschillende functionaliteiten aan de controller toe te voegen. Denk hierbij aan powermanagement, beveiliging en bewaking van de generatoren. Verder hoeft er slechts één universeel component ingezet te worden. Dit component kan voor elk type generator worden ingezet, inclusief walvoeding en Bus Tie Breaker (BTB).

Een stukje vrijheid voor de klant

De wens van Hoogendijk Electric was een optimale onderlinge communicatie tussen de diverse aanwezige systemen op het schip. Verder wil Hoogendijk Electric normaliter graag de vrijheid hebben om aan een eigen powermanagement- en automatiseringssysteem te bouwen. Daarmee heeft Hoogendijk Electric namelijk ook de vrijheid om in te spelen op vermogensreducties, vermogensbeheersing en eenduidigheid in programmering. Controlin heeft hier met de levering van diverse componenten, support en het testen van de stukken software in de eigen testruimte, haar bijdrage geleverd.

Interactie voor de juiste huishouding

Op de TSHD Middelburg is een as generator en 2 hulpgeneratoren aanwezig. Vanuit de hoofdverdeler realiseren drie door Controlin geleverde IG-NTC-BB-generatorcontrollers in interactie met even zoveel IV5-bedieningspanelen, de besturing van alle generatoren en de visualisatie van verschillende modi. Dankzij de IG-NTC-BB kunnen de hulpgeneratoren ook parallel draaien met de as generator.

Primaire vermogensvraag beantwoorden

De as generator is verantwoordelijk voor de primaire vermogensvraag. Wanneer er een grotere vermogensbehoefte is, wordt er automatisch bijgeschakeld door de generatoren. Voor de voortstuwing heeft Controlin tevens een ID-DCU motorcontroller met bijbehorende redundante back up unit en een IV8-bedieningspaneel geleverd via Anglo Belgian Corporation uit Gent, België. Dankzij deze oplossing wordt de hoofdmotor bewaakt, gemonitord en bestuurd en kan er worden gecommuniceerd met de hoofdverdeler.

Energiehuishouding vs vermogensweergave

De twee hulpgeneratoren zijn verantwoordelijk voor de energiehuishouding van het hele schip. Busbar 1 is voor het ‘schone’ boordnet waarop verlichting, lieren, huishoudelijke componenten en wat kleine werktuigen zijn aangesloten. Busbar 2 is voor de ‘vuile’ grotere verbruikers zoals de grote jetpomp <280kW>, de boegschroef <300kW> en nog een kleinere jetpomp <160kW>. Voordeel van deze oplossing met dubbel railsysteem is dat de vervuilers op een apart net zitten en je zo minder rekening hoeft te houden met die vervuiling. Controlin heeft voor deze hulpgeneratoren via Veth Propulsion uit Papendrecht ID-DCU motorcontrollers geleverd zodat communicatie met én besturing van de dieselmotor plaats kan vinden.

Het vraagstuk van de eindklant beantwoord

Mede dankzij de toegepaste functionaliteiten is de TSHD Middelburg dát wat de eigenaar voorafgaande aan het grootschalige project wenste: een multifunctionele sleephopperzuiger. Krijn Lucasse, projectleider bij Van Ouwerkerk, onderstreept dit: ‘Er zitten een heleboel functionaliteit op. Je kan zeggen: we halen het zand van de bodem af, spuiten het zoneafhankelijk in het ruim en laten het door een grijper eruit halen en bijvoorbeeld in een beunschip doen of spuiten nat zand in een binnenvaartschip die het dan bijvoorbeeld weer elders in Nederland brengt of verder naar België of Frankrijk. Ook kan er door de TSHD Middelburg droog gelost worden op een kade. Hiervoor is diverse apparatuur zoals een transportband, een kraan etc. aan boord. We kunnen het ook onder lossen (splijthopper), oftewel het ook gewoon weer ergens zo storten. Tot slot is bij de realisatie van het schip ook rekening gehouden met de mogelijkheid om te kunnen walpersen en rainbowen.’

Een energieke samenwerking

Na enkele succesvolle testrondes is de TSHD Middelburg in vaart gegaan en deelde Kees Hoogendijk zijn ervaringen over de samenwerking met Controlin:

‘Ook voor dit project is onze ervaring met Controlin positief. We hebben een leuk project neergezet en dankzij ervaringen uit eerdere projecten waarin we samenwerkten, verwachten wij ook geen problemen achteraf. Tot nu toe is namelijk altijd grote betrouwbaarheid gebleken en hebben we een jaar of 5 na oplevering geen problemen gehad. Dat speelt ook zeker mee. Wij bouwen nu iets, we hebben er nu onze tijd en energie in gestoken en daarna willen we het eigenlijk gewoon los kunnen laten zodat het jaren goed draait. En daar bouwen we het voor.'

Voor iedere markt die we bedienen versturen we jaarlijks enkele nieuwsbrieven met daarin de nieuwste ontwikkelingen over ons en de betreffende markt.